Meest gestelde vragen


  • Wat is een mantelzorgcompliment?
  • Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de waardering van mantelzorgers. Sommige gemeenten geven een geldbedrag, andere gemeenten organiseren een activiteit of laten de waardering op een ander manier merken. In Zwijndrecht is er in 2018 gekozen voor een mantelzorgcompliment in de vorm van een pas met een waarde van € 150,-.
    Met deze Vivera mantelzorgpas kan de mantelzorger leuke dingen doen en direct betalen: uit eten,  boodschappen doen en nog veel meer. Daarnaast kan de mantelzorger bij diverse welzijns- en zorgorganisaties diensten inkopen. Denk aan:

    • Hulp bij praktische zaken in/rondom het huis (bijvoorbeeld de klussendienst).
    • Hulp in het huishouden (bijvoorbeeld schoonmaken of de dagelijkse boodschappen, ramen zemen, binnenshuis op de begane grond.)
    • Gemaksdiensten (bijvoorbeeld een professionele/ gespecialiseerde pedicure aan huis)
    • Een beetje ontspanning (bijvoorbeeld uitstapjes of op pad met een wandelcoach)
    • Adviezen bij woningaanpassingen
    • Een kopje koffie of maaltijd in diverse seniorenrestaurants.

    Meer informatie vindt u op de website: www.mantelzorgzwijndrecht.nl

  • Voor wie is de Vivera mantelzorgpas?
  • U bent mantelzorger wanneer u langdurig en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, familielid, vriend of kennis. Bent u mantelzorger, dan verdient dit extra waardering.
    U komt in aanmerking voor de Vivera Mantelzorgpas als:

    • U mantelzorger bent zoals hierboven staat beschreven.
    • Degene voor wie u zorgt in Zwijndrecht woont.
    • De zorg in ieder geval een periode beslaat van drie maanden en gemiddeld ten minste acht uur per week.
    • Extra zorg, naast de gebruikelijke zorg, bijvoorbeeld voor een kind met een beperking en/of ziekte valt ook onder mantelzorg.
  • Ik woon niet in de gemeente Zwijndrecht. Kan ik een Vivera mantelzorgpas aanvragen?
  • Geen probleem, zolang de zorgontvanger maar in Zwijndrecht woont.

  • Hoe registreer ik mijn Vivera mantelzorgpas?
  • U registreert uw pas eenvoudig via deze website. Heeft u hulp nodig bij het registreren van de pas? Vraag dan een familielid, vriend of iemand anders in uw buurt om te helpen.

  • Wat kost de Vivera mantelzorgpas?
  • De Vivera mantelzorgpas is gratis.

  • Hoe werkt de Vivera mantelzorgpas bij het aanvragen van diensten?
    • Nadat u uw pas thuis heeft ontvangen, kunt u uw pas online activeren ('pas activeren'). Dit hoeft u maar eenmaal te doen.
    • Op de website staat een overzicht van de diensten en een korte toelichting (wat de dienst inhoudt, wie het levert en wat het kost).
    • Als u een keuze hebt gemaakt, moet u eerst inloggen met uw emailadres en uw wachtwoord.
    • Wanneer u een dienst gekozen heeft, dan neemt de desbetreffende aanbieder uiterlijk binnen 5 werkdagen contact met u op om de dienst in te plannen.
    • Het tegoed wordt automatisch verrekend. Tip: check uw saldo om te zien of de dienst inderdaad is aangevraagd.
    • Het aanvragen via een smartphone of een tablet werkt soms niet goed. Het advies is dan om de computer te gebruiken.
  • Hoe werkt de pas bij aangesloten winkels of restaurants?
  • Nadat u de pas heeft geactiveerd, kunt u de pas gebruiken. Bij aangesloten winkels of restaurants kunt u de pas gebruiken. De aanbieder scant de QR-code op de pas bij betaling. Het bedrag wordt dan meteen verrekend.
    De winkels en restaurants die meedoen aan de mantelzorgpas en waar u uw tegoed kunt besteden, vindt u op deze website.

  • Hoe lang blijft het tegoed op de pas geldig?
  • De pas is onbeperkt geldig, zolang u mantelzorger bent.
    Het tegoed op de pas blijft geldig tot en met december 2018.
    Voor 2019 moet de gemeente nog een besluit nemen over toekomst van de pas. Mochten zich wijzigingen gaan voordoen, dan ontvangt u tijdig bericht.

  • Het lukt niet om in te loggen op de website. Wat moet ik doen?
  • Als je hulp nodig hebt bij het inloggen op de website, vraag dan een familielid, vriend of iemand anders in jouw buurt je hiermee te helpen.

  • Ik heb geen computer en/of emailadres. Hoe kan ik de pas aanvragen?
  • Als u geen computer of emailadres hebt, vraag dan een familielid, vriend of iemand anders in uw buurt om te helpen. Mocht dit geen oplossing voor u zijn, dan kunt u contact opnemen met het Vivera wijkteam, telefoon 078 – 770 87 87.

  • Ik ben mijn pas verloren of de pas is defect. Wat moet ik nu doen?
  • Bent u de pas kwijt? Laat uw pas dan direct blokkeren. Op de website onder 'pas kwijt?' kunt u het formulier invullen. Nadat de pas is geblokkeerd is deze niet meer bruikbaar. Nadat uw pas succesvol is geblokkeerd ontvangt u een vervangende pas met het op dat moment bij de gemeente bekende resterende tegoed.

  • Hoe kan ik een wijziging in mijn gegevens doorgeven?
  • Zijn uw gegevens gewijzigd, bijvoorbeeld omdat u bent verhuisd? U kunt uw gegevens zelf eenvoudig aanpassen via uw persoonlijke portal op de website. Heeft u hulp nodig bij het wijzigingen van uw gegevens? Vraag dan een familielid, vriend of iemand anders in uw buurt om te helpen.

  • Mag ik mijn pas ook uitlenen?
  • De pas is persoonsgebonden

  • Hoe snel ontvang ik bericht nadat ik mijn aanvraag heb ingediend?
  • Na goedkeuring van uw aanvraag ontvangt u uw Vivera mantelzorgpas binnen twee weken op de deurmat.

  • Wat als de mantelzorger niet in Zwijndrecht woont?
  • Geen probleem, zolang de zorgontvanger maar in Zwijndrecht woont.

  • Wat als de zorgontvanger in een andere gemeente woont?
  • Als Zwijndrechtse mantelzorger kunt u bij de gemeente van de zorgontvanger een blijk van waardering aanvragen. Dit is landelijk zo afgesproken.

  • Als u als mantelzorger voor meerdere zorgvragers zorgt, hoe vaak komt u dan in aanmerking voor de waardering?
  • Indien u mantelzorger bent en u verleent minimaal 8 uur per week zorg voor een periode langer dan 3 maanden, dan kunt u slechts één aanvraag voor uzelf doen, ook wanneer u voor meerdere personen in Zwijndrecht mantelzorger bent.  

  • Hoe kan ik zien hoeveel tegoed ik nog op mijn Vivera mantelzorgpas heb?
  • Op de pagina Mijn pas kunt u inloggen en uw saldo bekijken.

  • Ik heb een vraag over een dienst?
  • Neem dan contact of met de desbetreffende aanbieder. De gegevens van de aanbieder vindt u op de site bij de desbetreffende dienst.

  • Wat kan ik doen als ik na drie of vijf werkdagen nog geen bericht van de aanbieder heb ontvangen?
  • Mogelijk is er bij de aanvraag van de dienst iets niet goed gegaan. Het is verstandig altijd uw saldo te checken om te zien of de dienst inderdaad is aangevraagd. Het komt voor bij mensen met verouderde browsers dat dit niet altijd goed gaat. U kunt bij een verouderde browser maar 1 dienst per dag aanvragen. Als de kosten van de dienst wel zijn afgeschreven en u heeft na drie werkdagen niet gehoord, kunt contact opnemen met de aanbieder. De gegevens van de aanbieder vindt u op de site bij de desbetreffende dienst.

  • Is het mogelijk om zelf mijn Vivera mantelzorgpas op te waarderen?
  • Ja, het is mogelijk om zelf het tegoed op uw Vivera Mantelzorgpas eenmaal op te waarderen. Log in en via een beveiligde omgeving waardeert u eenvoudig via iDeal uw pas op met een zelf gekozen bedrag, zodat u bij een onvoldoende saldo toch nog eenmaal een dienst kunt bestellen.

  • Ik ben genoodzaakt een dienst af te zeggen, hoe doe ik dat?
  • Neem tijdig contact op met de aanbieder van de dienst. De gegevens van de aanbieder vindt u op de site bij de desbetreffende dienst.

  • Ik krijg een factuur voor een dienst van de aanbieder. Wat nu?
  • Neem contact op met de aanbieder van de dienst. De gegevens van de aanbieder vindt u op de site bij de desbetreffende dienst. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Vivera Wijkteam (078 – 770 87 87).

  • Waar kan ik terecht met verbeterpunten voor de Mantelzorgpas?
  • Vul het contactformulier in op de site of geef de verbeterpunten door bij het Vivera Wijkteam. Het aanbod en de werkwijze van de pas is al gewijzigd aan de hand van eerder aangegeven verbeterpunten.

  • Waar kan ik terecht met verdere vragen over de Mantelzorgpas?
  • Staat uw vraag er niet bij? Neem contact met ons op. Dit kan via het contactformulier op de website of via het Vivera Wijkteam (078-770 87 87)